ابزار وبمستر

 

تابلوی اطلائیه ها ی سایت انجمن  مهندسی خودرو ایران

 

 

 

لغو تحریم ها تاثیری در قیمت خودرو های داخلی نخواهد داشت

 قیمت خودرو ها بعد از توافق هسته ای کاهش نخواهد داشت

 ثبت نام در دوره ی جامع برق خودرو با مدرک رسمی

  پاسخ به سوالات خودرویی و عیب یابی آنلاین خودرو

 اگر می خواهید در سایت مهندسی خودرو ایران مدیر شوید کلیک کنید

 لینک دانلود مکانیک سیالات وایت اصلاح شد.

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن و درخواست نمونه سوال و کتاب

 دانلود رایگان حل المسائل ترمودینامیک سنجل

 دانلود رایگان حل المسائل دینامیک مریام (زبان فارسی)

آموزش دریافت 2000 جم در بازی کلش اف کلنز

مزایا و معایب خودروهای استاندارد و غیر استاندارد

خودروی استاندارد:

خودرویی است که موتور ان در جلو و چرخ های کشنده ان در محور عقب است.

خودروی غیر استاندارد:

به خودروهایی که موتور روی محور عقب قرار می گیرد و یا محور کشنده در جلو باشد اصطلاحا غیر استاندارد گویند.

این نام گذاری غیر از اصطلاح رایجی است که یه مرغوبیت مربوط می شود.

 

خودروی استاندارد:                                             

 

مزایا:

1.وزن در روی محورهای جلو و عقب یکسان توزیع می شود.(تعادل وزن بین موتور و مسافر وجود دارد.)

2.محور جلو ساده است و چرخش چرخ های جلو بهتر انجام می شود.

3.تکیه گاه موتور به علت نداشتن دیفرانسیل و جعبه دنده در جلوی خودرو نیروی کمتری را تحمل می کند.

4.لاستیک سایی چرخ های جلو و عقب به علت توزیع وزن یکسان برابر است.

5.سیستم اهرم بندی تعویض دنده به علت کوتاهی مسیر ساده تر است.

6.خنک کاری موتور به خوبی انجام گرفته صدای موتور به علت بلندی اگزوز کم تر است.

 

معایب:

1.در کف اتاق خودرو برامدگی قرار دارد که مزاحم جابجایی سر نشینان است.

2.چهارشاخه گاردان و میل گاردان در معرض خرابی قرار و تولید اشکال می کنند.

3.فرمان سفت عمل می کند زیرا نیروی زیادی روی محور جلو اعمال می شود.

4.در سواری هایی که با یک سرنشین حرکت می کنند به محور محرک عقب نیروی کمتری وارد می شود.در نتیجه چرخ های محرک در معرض لغزش قرار می گیرند.

5.هدایت خودرو در جاده شیب دار به سمت بالا به سختی انجام میشود زیرا نیروی محرکه عقب خودرو را به سمت جلو می فشارد و محور جلو حالت لغزشی دارد.

 

 

خودروی غیر استاندارد محرک جلو:                               

 

مزایا:

1.هدایت فرمان خودرو به خوبی انجام می شود زیرا چرخ های محرک عمل هدایت را انجام می شود.

2.روی محورهای جلو و عقب وزن یکسانی وارد می شود.(تعادل وزن بین موتور و مسافر برقرار است.)

3.حذف میل گاردان و حذف برامدگی در کف اتاق.

4.طولانی بودن فاصله بین دو محور جلو و عقب و استقرار بهتر خودرو به علت نبودن محودودیت میل گاردان.

5.سادگی محور عقب.

6.خنک کاری خوب موتور به علت اصابت باد و مکش پروانه.

7.صدای کم در اگزوز به علت طولانی بودن لوله و وجود انباره های اگزوز بزرگ و متعدد.

 

معایب:

1.پیچیدگی محور جلو به علت داشتن پولوس و سیستم فرمان در روی چرخ های جلو.

2.سفتی فرمان به علت سنگینی وزن موتور روی محور جلو.

3.بزرگ بودن شعاع فرمان به علت محدودیت پیچشی چرخ های پولوس دار جلو.

4.اعمال نیروی زیاد به دسته موتور و جلوی سر شاسی به علت تجمع عکس العمل های موتور – گیربکس و دیفرانسیل در جلوی شاسی.

5.احتیاج به ترمز نیرومند در چرخ های جلو به علت اعمال نیروی وزنی زیاد در ان.

6.زیاد بودن لاستیک سایی در چرخ های جلو به علت عکس العمل ترمز و محرک بودن ان ها.

 

 

خودروی غیر استاندارد موتور عقب:                              

 

مزایا:

1.حذف میل گاردان و تونل کف اتاق.

2.نرم بودن فرمان به علت سبکی وزن روی محور جلو.

3.حرکت بهتر خودرو در جاده شیب دار یخ زده به علت سنگینی محور محرک عقب.

 

معایب:

1.تاثیر نیروهای جانبی (باد و نیروی پیچش جاده) در فرمان که حالت گیجی ایجاد می کند.

2.حرکت در جاده یخ زده به علت سبکی چرخهای فرمانپذیر دشوار است.

3.خطرناک بودن باک در زیر کاپوت جلو.

4.سیستم اهرم بندی تعویض دنده پیچیده است.

5.لاستیک سایی چرخ های عقب زیاد است زیرا به محور عقب نیروی زیادی وارد می شود.

6.روی قسمت عقب شاسی نیروی زیادی وارد می شود.

7.صدای موتور به علت کوتاهی لوله اگزوز زیاد است و سیستم خنک کاری خوب عمل نمی کندو

 

 

منبع : کتاب تکنولوژی شاسی و بدنه (مولف : مهندس محمد محمدی بوساری)

برچسب ها: خودروهای استاندارد , مزایا و معایب خودروهای استاندارد , مزایا و معایب خودروهای غیر استاندارد , خودروهای غیر استاندارد , مشخصات خودروهای استاندارد و غیر استاندارد , انجمن مهندسی خودرو ایران , مهندسی خودرو

لینک ثابت این پست
 

علت روغنن سوزی خودرو چیست؟

نفوذ روغن به بالای پیستون و سوختن آن رابا هوا و بنزین در اثر جرقه زدن شمع را می گویند.

علتهای روغن سوزی عبارتند از:

الف) شکستن رینگهای پیستون 

ب) خورده شدن جداره سیلندر
ج) لاغر شدن پیستون 

د) خراب گیت و لاستیکهای آن(متعلقات سر سیلندر)

علائم روغن سوزی عبارتند از:

الف) خروجی دود آبی رنگ از لوله اگزوز بصورت دائمی

) اگر دود آبی در ابتدای گاز دادن از لوله اگزوز خارج شده و سپس قطع گردد. از خرابی گیت و لاستیکهای آن میباشد.(متعلقات سر سیلندر(

ب) داخل لوله اگزوز چرب می شودو وقتی دستمال کاغذی را در داخل لوله اگزوز قرار دهیم. دستمال کاغذی چرب می شود.(روغنی(

ج) به دهانه شمع روغن می زند. و شمع را می شوزاند.(در اصطلاحی می گویند شمع خیس کرده)
برچسب ها: روغن سوزی خودرو , روغن سوزی چیست , روغن سوزی در ماشین , علت های روغن سوزی در خودرو , چرا ماشین من بسیار دود میکند , انجمن مهندسی خودرو ایران , مهندسی خودرو , نشانه های روغن سوزی در خودرو , علائم روغن سوزی

لینک ثابت این پست
 

پاسخ به سوالات مربوط به خودرو و

راه کار های برای برطرف کردن نقص های اعلام شده

 

سوال اول:

با سلام خدمت مهندسان خودرو

خودروی من در حین حرکت ریپ میزند مشکل از کجاست؟

محمد هادی ناصری    از یزد

پاسخ به این سوال: (توسط: مهندس مهدی ایمانی)

ریپ زدن خودرو مربوط به قسمت های زیر می شود آن ها را بررسی کنید.

فیلتر هوا کثیف است
فیلتر بنزین کثیف است
دریچه ساسات کاملا باز نیست (کاربراتوری)
عدم اتصال کامل بین وایر شمع و شمع
سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه تنظیم نیست
ایراد در پمپ بنزین

سوال دوم:

سلام/مصرف بنزین ماشین من خیلی بالاست چیکار کنم مصرف سوختش کم بشه

حمید مکاری  از مازندران

پاسخ به این سوال: (توسط: مهندس غزاله ترکاشوند)

قسمت های زیر را چک کنید اگر باز هم مصرف سوخت بالا بود راهکار های دیگری ارائه می شود.

 فیلتر هوا کثیف است
 دریچه ساسات کاملا باز نیست (کاربراتوری)
 سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه تنظیم نیست
 نشتی بنزین در سیستم سوخت رسانی

 

سوال سوم:

مهندس ترکاشوند موتور ماشینم خیلی گرم می کند.عیب یابی کنید؟

زهرا ایرانی  از خوی

پاسخ این سوال: (توسط:مهندس غزاله ترکاشوند)

گرم شدن زیاد موتور خودرو مربوط به قسمت های زیر است.این قسمت ها را چک کنید.

 آب رادیاتور کم است
 مدار رادیاتور کثیف است
 تسمه واترپمپ تنظیم نیست
 درب رادیاتور شل یا سوپاپ آن خراب است
 ترموستات کاملا باز نمیکند
 سیستم جرقه تنظیم نیست
 فن رادیاتور بدرستی عمل نمیکند

 سوال چهارم:

سلام خدمت آقای مهندس مختاری

در هنگام رانندگی فرمان خودرو به سمت چپ منحرف می کشد ایراد از کجاست؟

سید سعید موسوی   از کرج

پاسخ به این سوال: (توسط: مهندس میثم مختاری)

با سلام خدمت شما آقای موسوی

منحرف شدن خودرو به طرفین ممکن است از گزینه های زیر باشد لطفا آ نها را بررسی کنید

باد لاستیکها تنظیم نیست

ایراد در قطعات جلو بندی 

تنظیم نبودن زاویه چرخها

 

ادامه ی سوالات و پاسخ ها در قسمت نظرات این مطلب

 

 

خودروی خود را به صورت آنلاین عیب یابی کنید.و سوالات مربوط به

ایراد های خودرو ی خود را از مهندسان خودرو پرسش نمایید.

 

 

برای عیب یابی آنلاین خودرو و پرسش سوالات از مهندسان خودرو باید مبلغ 2000 تومان پرداخت نمایید.

برای پرداخت این مبلغ مشخصات خود را وارد کرده و روی گزینه ی

پرداخت آنلاین کلیک نمایید.

(بعد از پرداخت موفق سوال شما به مهندسین خودرو ارسال میشود و پاسخ سوال شما به تلفن همراهتان ارسال می گردد و برخی ار پرسش و پاسخ ها در سایت به نمایش گذاشته می شوند)

 



نام و نام خانوادگی : این فیلد اجباری می باشد

ایمیل : اختیاری (رایانامه خود را وارد نمایید)

موبایل : اجباری (پاسخ پرسش پیامک خواهد شد)

 

مبلغ : ریال

توضیحات : پرسش خود را مطرح نمایید

 

                                                   بعد از تکمیل کردن قسمت بالا روی پرداخت آنلاین

                                                       کلیک نمایید و تراکنش را انجام دهید. 
 

 

 

لینک ثابت این پست
 

در زمستان چه کار ها و اقداماتی برای خودرو باید انجام داد؟

 

10 توصیه برای زمستانی کردن خودرو

با نزدیک شدن به زمستان و فصل سرما برای آنکه در خیابان های سردو و جاده های لغزان گیر نکنید و بتوانید از زیبایی ها و آسایش زمستانی خودرو خود بهره ببرید با زعایت چند نکته می توانید خود را آماده سازید در ادامه توصیه‌هایی برای رانندگان و کاربران وسایل نقلیه ذکر می‌شود:

1. روغن خودرو را تعویض کنید: اگر روغن خودرو از نوع چهار فصل (مولتی گرید) نیست آن را تعویض کرده و از روغن‌های زمستانه و یا چهار فصل استفاده کنید. در این صورت صبح‌ها و زمانی که خودروی شما سرد است راحت‌تر روشن می‌شود. البته لازم است فیلتر نیز همزمان تعویض شود.

2. ضد یخ را بازدید کنید: ضد یخ موجود در سیستم خنک‌کاری موتور باید هر 2 سال یکبار تعویض شود. بنابراین اگر سال گذشته آن را تعویض نکرده‌اند، اکنون آن را تعویض کنید. ضمن تعویض مایع خنک‌کاری موتور می‌توانید وضعیت سیستم خنک‌کاری را از جمله زنگ‌زدگی، پوسیدگی و میزان خنک‌کاری بازدید کنید.

3. برف پاک‌کن شیشه جلو را تعویض کنید: معمولاً عمر مفید برف پاک‌کن‌ها یک سال است. شاید بتوان با گرم کردن و بر روی شیشه قرار دادن عملکرد آنها را بهبود بخشید، اما پس از اولین یخ‌بندان مجدداً به حالت غیرمطلوب باز می‌گردند. بهتر است در ابتدای فصل پائیز آنها را تعویض کنید تا در پاییز و زمستان از آن بهره ببرید.

4. فیلتر سوخت را تعویض کنید: در هر ساعت کارکرد موتور مقدار خیلی زیادی بنزین از فیلتر سوخت عبور می‌کند. این فیلتر مواد زائد و مقدار کمی آب را از بنزین جدا می‌کند. این مقدار آب در زمستان در اثر یخ زدن موجب مسدود شدن مسیر بنزین و عدم ارسال سوخت کافی به سیلندرها شود.

5. شمع‌های موتور را تعویض کنید: تعویض شمع‌های فرسوده نه تنها در مصرف سوخت بلکه در سهولت روشن شدن موتور، تأثیر می‌گذارد.

6. تسمه موتور را بازدید و تعویض کنید: تسمه(های) موتور به تسمه‌ای اطلاق می‌شود که دینام، واتر پمپ و پمپ هیدرولیک را به حرکت در می‌آورد.

7. چراغ‌ها و فیوزها را بازدید کنید: هوا در زمستان زودتر تاریک می‌شود، بنابراین بیشتر به نور چراغ‌ها احتیاج دارید. بهتر است از صحت عملکرد آنها و همچنین سالم بودن فیوزها اطمینان پیدا کنید. همواره یک جفت از لامپ‌های مربوط به ترمز و چندفیوز مختلف را به عنوان یدکی همراه داشته باشید.

8 . گرمکن شیشه عقب را بازدید کنید: گرمکن شیشه عقب باعث می‌شود بخار روی شیشه عقب بویژه در هوای مرطوب و بارانی از بین برود. در زمستان در صورتی که برف روی شیشه وجود دارد آن را پاک کنید تا گرمکن بهتر عمل کند.

9. باتری خودرو را بازدید و در صورت نیاز تعویض کنید: باتری، واسطه‌ای است که عدم عملکرد آن ساعت‌ها شما را در هوای سرد زمستان معطل می‌کند. مشکلات باتری معمولاً در تابستان ظاهر نمی‌شوند، اما با سردی هوا باتری‌های ضعیف و دارای مشکل نمی‌توانند موتور را روشن کنند. اگر عمر مفید باتری تمام شده بهتر است پیش از سردی هوا آن را تعویض کنید (4 تا 5 سال). سیستم شارژ باتری خودرو را نیز بازدید کنید.

10. لاستیک‌های خودرو را بازدید کنید: لاستیک‌ها و آج روی آنها را بازدید کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمستان سردی دارد و بارش برف زیاد اتفاق می‌افتد از لاستیک‌های مخصوص یخ و برف استفاده کنید. لاستیک‌های معمولی برای بارش‌های کم و سبک برف مناسب می‌باشند اما برای برف‌های سنگین و با ارتفاع زیاد مناسب نیستند.

لینک ثابت این پست
 

زمانی که ترمز خودرو عمل نکرد چه کاری باید انجام دهیم؟

 

 

تصور کنید که در یک اتوبان در حال رانندگی هستید و می خواهید وارد فرعی شوید. پدال ترمز را فشار می دهید و ناگهان متوجه می شوید ترمز ندارید!

تصور کنید که در یک اتوبان در حال رانندگی هستید و می خواهید وارد فرعی شوید. پدال ترمز را فشار می دهید و ناگهان متوجه می شوید ترمز ندارید! با خود تصور می کنید که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت به گارد ریل بزنید و داخل رودخانه شیرجه بزنید یا به هر نحوی به جایی بکوبید و اتومبیل را متوقف کنید. این سناریو چندان بعید نیست. واقعیت این است که یکی از اتفاقات وحشتناک در هنگام رانندگی، بریدن ترمز است. بیایید یاد بگیریم در این شرایط چه کاری از دست ما ساخته است:

راهکارهای پیشنهادی: 

۱. عصبانی نشوید. از حرکت زیادی خودداری کنید. حرکت زیادی باعث می شود که شرایط را برای خود خطرناک تر سازید. پس زیاد مانور ندهید و سعی کنید حرکات کمی داشته باشید. کنترل اعصاب و جسمتان را در دست داشته باشید.

۲. پدال گاز را رها کنید و اگر کروزکنترل دارید، حتماً مطمئن شوید آن را خاموش کرده اید.

۳. بررسی رفتار پدال ترمز:

اگر ترمز اتومبیل نگرفت، بهترین اقدام چیست ؟

اگر ترمز اتومبیل نگرفت، بهترین اقدام چیست ؟

اگر پدال ترمز نرم است، ممکن است که روغن ترمز کم کرده اید یا سیلندر اصلی آن خراب شده باشد. در این حالت شاید بتوانید با چندبار فشار دادن ترمز، کنترل وسیله را بدست آورید. اگر پدال ترمز سفت است، سریعاً بررسی کنید که چیزی(مثل بطری آب) در زیر پدال گیر نکرده باشد. سعی کنید از پای خود و یا دیگر مسافران برای چک کردن این مورد استفاده کنید. از جاده چشم بر ندارید.

۴. پدال ترمز را فشار دهید: پدال ترمز را چندین بار پشت سرهم فشار دهید تا مقدار فشار لازم برای توقف اتومبیل را فراهم آورید. این کار ممکن است مدتی طول بکشد. حتی اگر سیستم ترمز اتومبیل شما از نوع ABS باشد، باز هم این کار را انجام دهید. چرا که ترمز ABS تنها زمانی فعال می شود که به شدت ترمز بگیرید. به هر حال به شدت و تا آخرین حد چندین بار پدال ترمز را فشار دهید.

۵. معکوس بکشید: به دنده پایین تر شیفت کنید. اگر اتومبیل شما اتومات است، آن را در حالت دستی قرار داده و دنده را ۱ یا ۲ کنید. اگر اتومبیل شما دنده دستی است، سعی کنید کم کم دنده را کم کنید. یعنی اول دنده را ۳ و پس از کمی حرکت و کم شدن سرعت، دنده را ۲ کنید. دقت کنید که بطور ناگهانی به دنده پایین (۱ و ۲) شیفت نکنید چون ممکن است کنترل اتومبیل را از دست بدهید.

۶. از ترمز دستی استفاده کنید: سعی کنید ترمز دستی را کم کم بکشید و سرعت اتومبیل را کاهش دهید. البته در نوع اتوماتیک، باید پدال ترمز اضطراری را کم کم فشار دهید. دقت کنید که به ناگهان ترمز دستی را تا انتها نکشید. زیرا چرخ های عقب اتومبیل قفل می کند و ممکن است کنترل اتومبیل را از دست بدهید. اگر احساس کردید که چرخ های عقب قفل شده و صدا می دهد، کمی ترمز دستی را رها کنید تا چرخ ها حرکت کند؛ سپس در همین نقطه ترمز دستی را نگه دارید تا به کاهش سرعت اتومبیل شما کمک کند و شما هم کنترل مناسبی روی وسیله نقلیه داشته باشید.

۷. چشمان خود را به جاده بدوزید: به چیزهایی که در جلوی شماست، نگاه کنید. از ترافیک سنگین و موانع خطرناک دوری کنید

اگر ترمز اتومبیل نگرفت، بهترین اقدام چیست ؟

اگر ترمز اتومبیل نگرفت، بهترین اقدام چیست ؟

۸. به دیگر راننده ها هشدار دهید: چراغ های خطر(فلاشرها) اتومبیل را روشن کنید. بوق بزنید و چراغ بزنید و به دیگر رانندگان اطلاع دهید که در چه وضعیتی هستید. چون آنها ممکن است متوجه وضعیت شما نشوند. شیشه ها را پایین داده و با سر و صدا به عابران پیاده و دیگر رانندگان در صورت لزوم هشدار دهید. هرچند که با پایین دادن شیشه ها، اصطکاک هوا نیز به توقف اتومبیل شما کمک می کند.

۹. از اصطکاک جاده استفاده کنید: اگر جاده پیش روی شما، دارای حاشیه است(مثل هاشیه های این شکلی |||||||| )، بر روی آنها حرکت کنید و فرمان را کمی به چپ و راست جابجا کنید تا در اثر اصطکاک سرعت شما کم شود. کار دیگری که می توانید انجام دهید، تغییر لاین از سمت چپ جاده به سمت راست و بالعکس می باشد تا سرعت شما در اثر اصطکاک کاهش یابد. البته این کار در سرعت بالا ممکن است باعث واژگونی اتومبیل شود. پس دقت کنید.

۱۰. از موانع محیطی استفاده کنید: اگر هیچکدام از روش های بالا موثر واقع نشد، و یا اگر مجبور بودید به سرعت توقف کنید، باید از موانع طبیعی بهره بگیرید. این کار به هیچ عنوان راه حل مناسبی نیست و کنترل اتومبیل را به شدت کاهش می دهد. اما اگر مجبور هستید، به عنوان آخرین راه حل از آن استفاده کنید:

الف: استفاده از عوارض زمین: به دنبال پستی و بلندی های جاده باشید. سرعت گیرها، دست اندازها، حاشیه های جاده همه می تواند در کاهش سرعت موثر باشد. اگر این موارد موثر واقع نشد، سعی کنید معکوس بکشید و با ترمز دستی سرعت را کاهش دهید.

ب: استفاده از کیسه های سیمان یا بشکه های آب: در برخی مواقع این نوع بازدارنده ها در جاده وجود دارند. تلاش کنید تا لاستیک اتومبیل را از بغل به آنها تماس دهید تا سرعت شما کاهش یابد. دقت کنید که با سر یا بدنه به آن برخورد نکنید. چرا که باعث رسیدن آسیب به اتومبیل و خود شما می شود. تا حد امکان لاستیک را با آنها تماس دهید.

۱۱. تماس با موانع کوچک مثل درختچه ها: موانعی همچون بوته ها و درختچه های کوچکتر از ۱ متر می تواند اتومبیل شما را متوقف سازند. همواره باید درختچه ها و بوته های کوچک را انتخاب کنید زیرا اگر طول آنها بزرگتر از ۱ متر باشد و یا خیلی محکم و استوار باشند، ممکن است با خطر مرگ مواجه شوید.

راهکارهایی اظطراری: 

۱. برخورد با پشت اتومبیل های دیگر: 

اگرچه به عنوان اولین راه حل پیشنهاد نمی شود، اما برخورد به پشت دیگر اتومبیل های جاده، سرعت شما را کاهش می دهد. در این حالت اتومبیلی را انتخاب کنید که هم سرعت با شماست و از استحکام خوبی برخوردار است( البته ضربه زدن به اتومبیل هایی با سرعت کمتر، باعث توقف اتومبیل و کاهش سرعت شدید شما می شود). قبل از برخورد با بوق زدن آنها را متوجه خطر سازید. ضربه را به طور مستقیم وارد کنید و از زدن ضربه های کشیدنی و ظریف خودداری کنید. چرا که اگر از گوشه ضربه بزنید، باعث منحرف شدن هر دو اتومبیل از مسیر شده و وضعیت خطرناکی را خلق می کنید. تا جایی که می توانید سرعت شما باید آهسته باشد. شاید کیسه هوای اتومبیل شما خاموش باشد!

۲. یافتن مکانی مناسب برای ساییدن یا تصادف: جاده را بررسی کنید تا یک نقطه ایمن برای سایش پیدا کنید. اگر قادر نیستید تا اتومبیل خود را بطور کامل متوقف سازید، بدنبال یک محیط باز باشید؛ جایی که بتوانید بدون برخورد با چیزی به حرکت ادامه دهید.

۳. اگر تمام گزینه های ذکر شده در بالا موثر واقع نشد، بدنبال چیزی برای تصادف باشید. بهترین چیز پیدا کردن یک برآمدگی پرپشت است که با ساییدن به آن سرعت اتومبیل را تا نصف کاهش دهید. اگر این برآمدگی را پیدا نکردید، دنبال علف های پرپشت باشید و در طول آنها رانندگی کنید تا سرعت شما کاهش یابد.

۴. اگر هیچکدام از این موارد پیدا نشد، به خاکی بکشید. هرچند که جاده خاکی(شنی یا ماسه ای) ناپایدار است و سرعت شما را به شدت کاهش می دهد. پس مراقب باشید.

اگر به دنبال یک محیط ایمن می گردید، جدول ها را انتخاب کنید اما به چند نکته توجه داشته باشید:

جدول کم عمق را انتخاب کنید که پس از برخورد با آن دوباره به ترافیک باز نگردید

فرمان را سفت بگیرید زیرا در اثر برخورد، کنترل اتومبیل از دست شما خارج می شود

توصیه ها: 

۱. تنها با تعویض لنت های ترمز در زمان مناسب و همچنین بازدید دوره ای سطح روغن ترمز، می توانید از بسیاری از این موارد دوری کنید. در واقع بهترین راه حل، بازدید به موقع سیستم کنترل و اهمیت دادن به تغییرات آن است.

۲. ترمز گرفتن در سرازیری: اگر در سرازیری حرکت می کنید، از گرفتن ترمز بیش از حد خودداری کنید. زیرا لنت های ترمز بیش از حد داغ می شود و سیستم ترمز از دست می رود. لذا اگر نیاز به ترمز دارید، کمی ترمز کنید، معکوس بکشید و ترمز را رها کنید؛ بعد از آنکه کمی جلوتر رفتید دوباره ترمز بگیرید و سرعت را کم کنید. هیچ وقت بصورت پیوسته ترمز را نگه ندارید. در سرازیری از معکوس کشیدن و ترمز دستی بیشتر استفاده کنید.

۳. اگر موتور اتومبیل در ترمز گیری به شما کمک نکرد و همچنان با همان سرعت به حرکت ادامه داد، اتومبیل را به مسیری رهنمایی کنید که موتور دود کند. دنده را هم خلاص کنید. هرچند این کار باعث آسیب رسیدن به موتور می شود، اما شما مشکل بزرگتری دارید.

۴. بسیاری از مشکلات سیستم ترمز در اثر گیر کردن چیزی در زیر پدال ها اتفاق میفتد. بطری های آب معدنی، اسباب بازی، لیوان و … . همیشه اتومبیل خود را تمیز نگاه دارید. از ریختن و قرار دادن وسایل بخصوص نزدیک به صندلی راننده اجتناب کنید. همیشه جایی برای قرار دادن وسایل مورد نیاز خود در نظر بگیرید. همانند سبدهای مخصوص نگهداری لیوان و بطری آب و تلفن همراه.

۵. در هنگام حرکت هرگز اتومبیل های دنده اتومات را در وضعیت (P) یعنی “پارک” قرار ندهید. این کار باعث قفل شدن خودکار فرمان می شود و دیگر قاد به کنترل وسیله نقلیه نخواهید بود.

۶. چراغ ترمز عقب علاوه بر نشان دادن اینکه شما در حال ترمز گرفتن هستید، نکته های دیگری را بازگو می کند. قبل از شروع به رانندگی حتماً این چراغ ها را کنترل کنید. اگر با گرفتن ترمز روشن می شوند، سیستم ترمز مشکلی نخواهد داشت. البته دقت کنید که اگر مجبور هستید به شدت ترمز را بگیرید تا این چراغ ها روشن شوند، نصف قدرت سیستم ترمز شما از دست رفته است. احتمالاً یا لنت های ترمز سایییده شده و یا روغن ترمز کم شده است. نکته بعدی در خصوص چراغ های ترمز این است که اگر در حین رانندگی به طور خودکار روشن شدند، نشان از وجود نقص در سیستم ترمز است. بنابراین کار عاقلانه، توقف اتومبیل در کم ترین زمان ممکن و در مکانی ایمن است.

۷. لنت ترمز خیس، قدرت ترمز گیری را به شدت کاهش می دهد. بنابراین در روزهای بارانی یا رد شدن از مکان های خیس، بهترین کار روشن کردن چراغ های عقب، حرکت با دنده سنگین و گرفتن ترمز کم می باشد. وقتی از منطقه خیس خارج شدید( و یا باران بند آمد) جهت خشک کردن لنت ها، کافی است تا کمی ترمز را فشار دهید( پدال را تا ته فشار ندهید. فقط کمی که آن را تا نزدیک نقطه ترمز گرفتن فشار دهید). این عمل را جند بار تکرار کنید و پدال را رها کنید تا لنت ها خشک شوند.

هشدارها: 

۱. معکوس کشیدن نامناسب باعث صدمه زدن به موتور می شود. بخصوص اگر دنده عقب را جا بزنید. شما کاری را که لازم است باید انجام دهید؛ نه هر کاری را.

۲. هنگامیکه موفق به توقف اتومبیل شدید، تا زمانیکه مطمئن نشده اید که مشکل حل شده، به هیچ وجه دوباره شروع به حرکت نکنید.

۳. هرگز در هنگام رانندگی و ترمز گرفتن، اتومبیل را خاموش نکنید چرا که سیستم هیدرولیک و ترمز به موتور وابسته هستند. اگر اتومبیل را خاموش کنید، سیستم هیدرولیک قدرت پمپینگ ترمز را سه برابر افزایش می دهد. بنابراین در شرایط اظطرار، فقط سوئیچ را در حالت دوم(چرخش مرحله دوم سوئیچ) قرار دهید. بدین ترتیب سیستم تعلیق قفل نخواهد شد.

ترجمه و تنظیم: بامداد روزگار

لینک ثابت این پست
 

 تبلیغات در سایت انجمن مهندسی خودرو ایران  

 

 

            

 

 

 تبلیغاتتبلیغات