ابزار وبمستر

 

تابلوی اطلائیه ها ی سایت انجمن  مهندسی خودرو ایران

 

 

 

لغو تحریم ها تاثیری در قیمت خودرو های داخلی نخواهد داشت

 قیمت خودرو ها بعد از توافق هسته ای کاهش نخواهد داشت

 ثبت نام در دوره ی جامع برق خودرو با مدرک رسمی

  پاسخ به سوالات خودرویی و عیب یابی آنلاین خودرو

 اگر می خواهید در سایت مهندسی خودرو ایران مدیر شوید کلیک کنید

 لینک دانلود مکانیک سیالات وایت اصلاح شد.

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن و درخواست نمونه سوال و کتاب

 دانلود رایگان حل المسائل ترمودینامیک سنجل

 دانلود رایگان حل المسائل دینامیک مریام (زبان فارسی)

آموزش دریافت 2000 جم در بازی کلش اف کلنز

گلویی اگزوز چیست و چه کاری انجام می دهد؟

 

میلیون‌ها خودرو در جاده‌ها و خیابان‌های جهان در حال حرکت هستند که هر کدام یک منبع آلودگی تلقی می‌شوند. در شهرهای بزرگ، آلاینده‌های ناشی از عملکرد خودروها می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد. برای حل این مشکل، کشورها قوانین زیست‌محیطی خاصی را تدوین کرده‌اند. همچنین قوانینی وضع کرده‌اند که مقدار آلودگی هر خودرو را محدود می‌سازند. سازندگان خودرو به منظور رعایت این قوانین، روش‌های متفاوتی برای جلوگیری از تولید و انتشار آلاینده‌ها و همچنین سیستم‌های متنوعی برای سوخت‌رسانی خودروها ابداع کرده‌اند. برای کاهش آلاینده‌های خودرو، وسیله‌ای جالب به نام مبدل کاتالیزور ابداع شده است. محصولات احتراق، قبل از ترک خودرو، از این قسمت عبور کرده و مقدار زیادی از آلودگی‌های آن، حذف می‌شود.

 

مبدل کاتالیستی(کاتالیزور) وسیله ای است که سر راه خروجی اگزوز خودرو قرار می گیرد و طی یک سری واکنش  های شیمیایی با تبدیل گازهای سمی حاصل از احتراق خودرو به گازهای بی  ضرر، از آلودگی هوا جلوگیری می  کند. البته این مبدل  ها انواع مختلفی دارند و واکنش  های شیمیایی هر کدام از آن  ها بسته به نوع موتور و سوخت  مصرفی متفاوت است. به  طور مثال مبدل کاتالیستی خودروهای گازوئیلی طوری است که در آن واکنش  های اکسیداسیون انجام می  شود. طی این واکنش  ها، مونو اکسید کربن، مشتقات اکسید نیتروژن، و کربوهیدرات  های حاصل از احتراق ناقص سوخت، به دی اکسید کربن، نیتروژن، و آب تبدیل می  شوند. اگرچه مبدل  های کاتالیستی بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند، اما در ژنراتورها، لوکوموتیوها،و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می  گیرند. گفتنی است، این وسیله در حقیقت در راستای پیروی از مقررات دولتی و زیست محیطی مبنی بر رعایت حداکثر میزان آلایندگی خودروها ابداع شده است.

 

مبدل  های کاتالیستی از سه بخش مهم هسته کاتالیست، لایه اکسیدی، و ماده کاتالیست تشکیل شده  اند.

علاوه بر واکنش  های اصلی مبدل کاتالیستی که منجر به تولید محصولات غیرسمی می  شوند، یک سری واکنش  های ناخواسته نیز صورت می  گیرند که سبب تولید مقادیر بسیار کمی از محصولات سمی نظیر سولفید هیدروژن (H2S) و آمونیاک (NH3)می  شود. این نوع واکنش  های ناخواسته معمولاً در مبدل  های کاتالیستی مبتنی بر  واکنش  های سه مرحله  ای بروز می  یابند. اگرچه حذف چنین واکنش هایی به  طور کامل امکان  پذیر نیست، اما با اعمال یک سری تغییرات در ماهیت ماده کاتالیست و لایه اکسیدی می  توان از بروز این واکنش  ها تا حد امکان جلوگیری کرد. به  طور مثال، جهت جلوگیری از تولید سولفید هیدروژن می  توان به لایه اکسید فلزی، نیکل یا منگنز اضافه کرد؛ زیرا این فلزات نسبت به جذب گوگرد حساس هستند مانع از جذب آن توسط لایه اکسیدی می  شوند. به عبارت بهتر، سولفید هیدروژن زمانی تولید می  شود که گوگرد در دمای پایین توسط لایه اکسیدی جذب شده باشد. پس از جذب گوگرد در دمای پایین، در مرحله بعد در دمای بالا آزاد می  شود و پس از ترکیب با هیدروژن، گاز سولفید هیدروژن تشکیل می  شود

           

 

لینک ثابت این پست
 

آشنائی با سیستم های تخلیه دود و آلاینده ها و کار آن ها

 

 

آشنایی با سیستم های تخلیه دود

 

سیستم تخلیه گازهای حاصل از احتراق را از سیلندر ها بیرون می برد. دود و گاز های حاصل از احتراق معمولا از عقب خودرو در هوا تخلیه می شود.

 

سیستم تخلیه دود

 

سیستم تخلیه دود(شکل 1) وظیفه جمع آوری، خنک کردن، کاهش صدا و پاکیزه سازی دود خروجی از موتور را بر عهده دارد. این سیستم دود را به عقب خودرو انتقال می دهد و از آنجا در هوا تخلیه می کند. اجزای سیستم تخلیه دود عبارت اند از منیفولد دود، لوله اگزوز، مبدل کاتالیزوری، منبع اگزوز (در بعضی خودروها) و قسمت انتهایی لوله اگزوز. اکنون بسیاری از سیستم های تخلیه دود را از فولاد زنگ نزن می سازند تا بهتر در برابر خوردگی مقاومت کند و دوام بیشتری داشته باشد.

 

درسیستم تخلیه دود، مبدل کاتالیزوری، با تبدیل بیشتر آلاینده های موجود در دود به گاز های بی زیان، دود را پاکیزه میکند. منبع اگزوز و منبع عقبی اگزوز صدا را کاهش می دهد. دود از صریق قسمت انتهایی لوله اگزوز وارد محیط می شود.

 

اجزای سیستم تخلیه دود

 

شکل 1

 

در شکل 1 یک سیستم تک اگزوزی ربای موتور راست نشان داده شده است. در این سیستم دود فقط یک مسیر عبور دارد که از طریق آن از منیفولد دود به قسمت انتهایی لوله اگزوز می رسد. در موتور های خورجینی، هر ردیف سیلندر یک منیفولد دود دارد. به هر منیفولد دود یک اگزوز متصل می شود. در شکل 2 سیستم تک اگزوزی برای موتور خروجینی نشان داده شده است. مبدل های کاتالیزوری بسته جفتی در هر لوله اگزوز به مبدل کاتالیزوری زیر کف متصل می شوند. دودی که از مبدل کاتالیزوری بیرون می آید از طریق یک لوله به منبع اگزوز و منبع غقبی (بعضی خودرو ها) می رسد و از انتهای لوله اگزوز بیرون می رود.

 

سیستم های تک اگزوزی برای موتور های خورجینی

 

شکل 2

 

در نوع دیگری از سیستم تک اگزوزی برای موتور های خورجینی دو لوله اگزوز از طریق لوله ای عرضی به هم متصل می شوند. پس از آن دود از طریق سیستم تک اگزوزی به انتهای لوله اگزوز می رسد(شکل1)

 

بعضی از خودروهایی که موتور خورجینی دارند به سیستم دو اگزوزی مجهزند. در این حالت دو سیستم اگزوز جداگانه، یک سیستم برای هر ردیف از سیلندر ها، وجود  دارد. برای کاهش سر و صدا یک لوله عرضی، دو لوله میانی را به هم متصل می کند.

 

منیفولد دود

 

منیفولد دودمجموعه ای از مرا ها یا لوله هاست که دود را از دریچه های دود سر سیلندر تحویل می گیرد و به لوله اگزوز می دهد. شاخه های منیفولد دود را در یک مجرای تکی جمع آوری می کنند. که وارد لوله اگزوز می شود(شکل3).

 

سیستم دو اگزوزی برای موتور خورجینی

 

شکل 3

 

در بعضی موتور ها دود خروجی از دو سیلندر به یک مجرا می رسد. موتور راست یک منیفولد دود دارد. موتور های خورجینی دو منیفولد دارند که هر کدام دود یک سر سیلندر را جمع آوری می کند.

 

در بعضی از موتور های راست منیفولد های بنرزین و دود در دو طرف سر سیلندر قرار دارند. در سایر موتور های راست منیفولد ها در یک طرف سر سیلندر نصب می شوند. منیفولد دود زیر منیفولد بنزین است. بعضی موتور های کاربراتوری که منیفولد آنها در یک طرف سر سیلندر نصب شده است دریچه تنظیم گرما دارند. وقتی موتور سرد است این دریچه منیفولد بنزین را گرم می کند. درنتیجه، حتی وقتی که موتور سرد است، بنزین بهتر تبخیر می شود و موتور بهتر کار می کند.

 

منیفولد تنظیم شده دود

 

با تنظیم منیفولد دود می توان بازده حجمی موتور را افزایش داد. وقتی، در هنگام طراحی، منیفولد درست تنظیم شود، مجراهای دود کمترین فشار رانش دود ممکن را در سیستم تخلیه دود ایجاد می کنند. عامل ایجاد این فشار وجود هر نوع مانع در برابر عبور دود است. هرچه فشار رانش دود بیشتر باشد، بازده حجمی موتور کمتر است.

 

سرعت عبور دود با افزایش طول مجراها افزایش می یابد. وقتی دریچه دود باز می شود دود به صورت جریانی پر فشار و پر سرعت از سیلندر بیرون می آید. در پس این جریان اولیه پر فشار، جریان بسیار کم فشارتری می آید. در منیفولد تنظیم شده، هر بار که دریچه دود باز می شود، جریان دود در این جریان کم فشار تخلیه می شود. در این حالت سیلندر به صورت کامل تری از دود خالی می شود. در نتیجه، مرتبه بعدی که سوپاپ بنزین باز می شود مقدار بیشتری هوا یا مخلوط هوا- سوخت وارد سیلندر می شود و توان موتور افزایش می یابد. در بعضی موتور ها، همین جریان های پر فشار و منقطع دود، دریچه هواکش اگزوز را به کار می اندازد. این دریچه از این جریان های پر فشار برای تزریق هوای تازه به سیستم تخلیه دود استفاده می کند.

 

منبع اگزوز

 

منبع اگزوز(شکل4) بین مبدل کاتالیزوری و منبع عقبی اگزوز یا قسمت انتهایی لوله اگزوز قرار دارد. هدف از به کارگیری منبع اگزوز خنک کردن و کاهش فشار دود و نیز تخفیف سر و صدای سیستم تخلیه دود است. منبع اگزوز تعدادی سوراخ، مجرا و محفظه دارد که دود از آنها عبور می کند. این مجموعه، امواج پر فشار و پر سر و صدای ناشی از باز شدن سوپاپهای دود را خفه می کند. در بعضی از خودرو های یک منبع اگزوز عقبی (صدا خفه کن)، که از منبع اصلی کوچکتر است، نیز نصب می کنند تا سر و صدا بیشتر کاهش یابد.

 

مقطع منبع اگزوز

 

شکل 4

 

در بسیاری از خودروها از لوله های اگزوز جند لایه استفاده می شود( شکل 5). در لوله های دو لایه یک لایه درون لایه دیگر قرار دارد. در لوله های سه لایه یک لایه پلاستیکی بین دو لایه فلزی قرار دارد. هر دو نوع لوله می توانند «طنین» صدای لوله اگزوز را که در بعضی از سیستم های تخلیه مشاهده می شود، کاهش دهند.

 

لوله اگزوز دو لایه

 

شکل 5

 

بعضی از اتومبیل های اسپورت پر قدرت منبع اگزوز دو حالته یا سیستم تخلیه فعال دارند. با زدن کلیدی در جلوی داشبورد و تغییر وضعیت آن از «گردش» به «ورزش»، دریچه ای در مجرای ورودی منبع اگزوز باز می شود. این دریچه امکان عبور دود از منبع و یک لوله کنار گذر را فراهم می کند. در این حالت چون دود از سطح مقطع بزرگتری عبور می کند برای عبور کمتر با مانع رو به رو می شود و در نتیجه مصرف سوخت کاهش می یابد.

 

کنترل الکترونیکی سر و صدا

 

منبع های اگزوز فعال یا الکترونیکی در دست ابداع است(شکل 6). این منبع ها می توانند سر و صدای اگزوز را کاملا از بین ببرند. در یک سیستم، میکروفونی صدای تخلیه دود از موتور را می شنود و یک سیگنال صدا به مدول کنترل الکترونیکی می فرستد. مدول کنترل الکترونیکی به دو بلندگو سیگنال می دهد؛ بلندگو ها در دو طرف قسمت انتهایی لوله اگزوز قرار دارند و می توانند نوعی موج صوتی تولید کنند که با سر و صدای اگزوز 180 درجه اختلاف فاز داشته باشد.

 

طرح جانمایی یک منبع اگزوز الکترونیکی یا سیستم خنثی سازی صدای اگزوز

 

شکل 6

 

این امواج صوتی را ضد صوت می نامند. آنها درست نقطه مقابل امواج صوتی ناشی از سر و صدای اگزوز هستند(شکل 7).

 

وقتی امواج صوتی و ضد صوتی با هم برخورد می کنند، یکدیگر را خنثی می سازند.

 

شکل 7

 

وقتی دو مجموعه امواج صوتی با همدیگر برخورد می کنند، یکدیگر را خنثی می سازند.

 

با استفاده از سیستم خنثی سازی صدا، که در بالا شرح داده شد، وزن خودرو کاهش، بازده موتور افزایش و وزن موتور کاهش می یابد. در سیستمی دیگر، امواج صوتی خنثی ساز با استفاده از بلندگوهای سیستم صوتی خودرو پخش می شوند. در نتیجه فقط سر و صدا در داخل اتاق خودرو کاهش می یابد.

 

www.DANESHKHODRO.persianblog.ir

 

 

لینک ثابت این پست
 

 تبلیغات در سایت انجمن مهندسی خودرو ایران  

 

 

            

 

 

 تبلیغاتتبلیغات