ابزار وبمستر

 

تابلوی اطلائیه ها ی سایت انجمن  مهندسی خودرو ایران

 

 

 

لغو تحریم ها تاثیری در قیمت خودرو های داخلی نخواهد داشت

 قیمت خودرو ها بعد از توافق هسته ای کاهش نخواهد داشت

 ثبت نام در دوره ی جامع برق خودرو با مدرک رسمی

  پاسخ به سوالات خودرویی و عیب یابی آنلاین خودرو

 اگر می خواهید در سایت مهندسی خودرو ایران مدیر شوید کلیک کنید

 لینک دانلود مکانیک سیالات وایت اصلاح شد.

 ارتباط مستقیم با مدیر انجمن و درخواست نمونه سوال و کتاب

 دانلود رایگان حل المسائل ترمودینامیک سنجل

 دانلود رایگان حل المسائل دینامیک مریام (زبان فارسی)

آموزش دریافت 2000 جم در بازی کلش اف کلنز

آشنائی با زوایای چرخ ها در خودرو

تنظیم زوایای چرخ‌ها از عوامل بسیار مهم در ایمنی خودرو و عمر تایر است. هم ترازی و بالانس صحیح چرخ‌ها، استواری و پایداری خودرو و بیشینه کردن تماس تایر با سطح جاده را تضمین می‌کند. زوایایی که موقعیت چرخ را بیان می‌کنند به سه زاویه کمبر (Camber)، کستر (Caster) و تئو (Toe) تقسیم می‌شود.

 

 زوایای چرخ به چه معناست؟

 

کمبر:

 

زاویه کمبر را شاید بیشتر از دو زاویه دیگر شنیده باشید. زاویه‌ای است که حاصل از امتداد خط عمود بر سطح جاده و امتداد تایر (با دید از جلو به خودرو) مشاهده می‌شود. در صورتی که تایرها کاملاً عمود بر روی سطح جاده باشند، زاویه کمبری وجود نخواهد داشت (کمبر صفر). زاویه کمبر مثبت زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت فوقانی تایر به سمت خارج خودرو منحرف شده باشد و زاویه کمبر منفی زمانی حادث می‌شود که قسمت فوقانی تایر به سمت داخل خودرو متمایل باشد. (با دید از جلو به خودرو)

 

 زوایای چرخ به چه معناست؟

 

زاویه کمبر مثبت برای حالنی که نیاز به بارگذاری روی خودرو است مورد استفاده واقع می‌شود. در این صورت، زمانی که خودرو دارای بار کامل می‌باشد، زاویه کمبر صفر می‌گردد. زاویه کمبر منفی به علت داشتن جلوه زیباتر نسبت به زاویه کمبر مثبت و البته بیشتر به خاطر داشتن مشخصه‌های بهتر خوش‌فرمانی، بیشتر مورد استفاده خودروهای اسپرت قرار می‌گیرد. اکثر رانندگان ماهر به دلیل چسبندگی و چنگ زدن خودرو به کف جاده در هنگام پیچیدن‌های سنگین، زاویه کمبر منفی را ترجیح می‌دهند. هرچند در مواقعی که خودرو در مسیر مستقیم در حال شتاب گیری است زاویه کمبر منفی زاویه تماس خودرو با کف جاده را کاهش می‌دهد.

 

 زوایای چرخ به چه معناست؟

 

متأسفانه زاویه کمبر منفی منجر به پدیده‌ای به نام فشار (ضربه) کمبر می‌شود (Camber Thrust). هنگامی که هر دو تایر به صورت کمبر منفی نصب شده‌اند تا زمانی که ارتباط هر دو چرخ با سطح جاده برقرار است، به یکدیگر فشار می‌آورند که تا اینجای کار مشکلی دیده نمی‌شود. هنگامی که یکی از تایرها ارتباط خود را به هر دلیلی با جاده از دست می‌دهد تایر دومی دیگر نیروی مخالفی به تایر اولی وارد نمی‌کند و نتیجه آن از دست رفتن نیروی ترکشن (جلوبرنده) است.

زاویه کمبر صفر باعث ساییدگی بیشتر تایر در مدت زمان طولانی می‌شود. هر چند عملکرد مناسبی سر پیچ بر ما به ارمغان نمی‌آورد. در انتها باید خاطر نشان کنم که زاویه کمبر بهینه وابسته به نوع رانندگی شما و شرایطی که خودرو در آن قرار دارد، است.

 

کستر:

 

تصور زاویه کستر شاید کمی مشکل باشد ولی به زاویه‌ای خطاب می‌شود که امتداد محور فرمان با محور عمودی تایر می‌سازد. کستر مثبت زمانی اتفاق می‌افتد که امتداد محور فرمان در قسمت فوقانی تایر به سمت خودرو باشد و کستر منفی هم زمانی اتفاق می‌افتد که امتداد محور فرمان در قسمت فوقانی تایر به سمت خارج خودرو متمایل باشد.

 

 زوایای چرخ به چه معناست؟

 

زاویه کستر مثبت خودرو را در سرعت‌های بالا بسیار پایدارتر و همچنین تمایل تایر را به چسبندگی بیشتر می‌کند. این عامل سبب فرمان گیری بیشتر هم می‌شود.

 

 زوایای چرخ به چه معناست؟

 

اکثر خودروها دارای کراس-کستر هستند. کراس-کستر کمی با زاویه کمبر و کستر متفاوت است. عاملی که سبب دریفت خودرو به سمت راست در هنگام غلتیدن (رول) خودرو می‌شود، همین کراس-کستر است. این یک ویژگی ایمنی است که هنگامی که راننده کنترل فرمان خودروی خود را از دست می‌دهد به سمت راست جاده کشیده می‌شود تا از رویارویی با ترافیک پیش رو جلوگیری به عمل آید.

 

تئو:

 

شاید راحت‌ترین تصور در بین دو زاویه دیگر همین زاویه تئو باشد. تئو از امتداد تایرها با خط موازی با راستای امتداد اصلی تایر (با دید از بالا به خودرو) تشکیل می‌شود. انتخاب درست زاویه تئو می‌تواند در عمر تایر و ساییدگی عاج تایر تأثیر به سزایی داشته باشد. درهرصورت، زمانی که تایرها به سمت داخل یا خارج اشاره می‌کنند ساییدگی عاج تایر حتماً رخ می‌دهد هر چند برای عملکرد بهتر خودرو و پایداری بیشتر فدا شدن عاج تایر چندان مورد بحث قرار نمی‌گیرد.

زاویه تئو مثبت زمانی است که هر تایر طرفین یکدیگر را در اصطلاح نگاه کنند! زاویه تئو مثبت هر دو تایر را مجاب می‌کند تا نیروی مخالف همدیگر تولید نمایند که در واقع قابلیت دور زدن را کاهش می‌دهد. هر چند مثبت بودن این زاویه مشخصه‌های رانندگی مستقیم‌الخط را بهبود می‌بخشد.

 

 زوایای چرخ به چه معناست؟

 

به طور معمول تایرهای عقب دارای زاویه تئو مثبت هستند تا اینکه مقاومت در برابر رول خودرو را کم کند. زاویه تئو منفی معمولاً در تایرهای جلو مورد استفاده قرار می‌گیرد و دقیقاً بر عکس دلایل قبلی حاکم است.

 

 زوایای چرخ به چه معناست؟

 

زاویه تئو منفی قابلیت دور زدن با سرعت‌های بالای خودرو را افزایش می‌دهد. هنگام دور زدن چرخ‌های داخل پیچ زاویه بیشتری به خود می‌گیرند، در نتیجه شعاع گردش چرخ‌های داخلی بیشتر از چرخ‌های خارجی می‌شود و این عامل دقیقاً موجب پیچیدن بهتر خودرو می‌شود.

 

 زوایای چرخ به چه معناست؟

 

در نهایت زاویه تئو منفی قابلیت‌هایی که یک خودرو در هنگام رانندگی مستقیم نیاز دارد را کاهش می‌دهد. باعث می‌شود هر گونه تغییری در جهت حرکت می‌تواند باعث تمایل خودرو از جهتی به جهت دیگر شود.

 

نتیجه‌گیری:

 

تنظیماتی که در کارخانه بر روی خودروها اعمال می‌شود قطعاً دلایل خاص خود را دارند. ساعت‌ها مطالعه و تحقیق و توسعه بر روی اجزاء سیستم تعلیق باعث شده که نتایج آن به صورتی که در مطالب بالا اشاره شد حاصل شود. سعی در تغییر دادن هر کدام از زوایای فوق از حالت استاندارد خود ممکن است بسیار خطرآفرین باشد، به‌خصوص در هنگام رویارویی با جاده واقعی.

 

 زوایای چرخ به چه معناست؟

به عنوان یک تیونر می‌توانید هر کدام از زوایا را از حالت معمولی و استاندارد خارج کنید. در این گونه موارد با افراد متخصص مشورت کنید تا هر گونه تغییری که بر روی زوایا انجام می‌دهید متناسب با شرایط و کاری باشد که در انتظار آن هستید.

منبع:  پدال

برچسب ها: زوایای چرخ خودرو , معنا و مفهوم زاویه چرخ چیست , آشنائی با زوایای چرخ ها در خودرو , انجمن مهندسی خودرو ایران , مهندسی خودرو , Society of Automotive Engineering , Automotive Engineering , Sociedad de Ingeniería Automotriz , جمعیة هندسة السیارات , تنظیم زوایای لاستیک ماشین

لینک ثابت این پست
 

آشنائی کلی با لاستیک تیوبلس

 

 

لاستیک تیوبلس

مقدمه :
 
تایرهای بدون تیوب یا تیوبلس (Tubeless Tire) گونه ای از تایر هستند که به سبب بهره مندی از خصوصیات کیفی ویژه ای از جمله ایمنی بالا، راحتی در کار و عملکرد خوب، در میان انواع تایر جایگاه ویژه ای را بخود اختصاص داده اند. در این نوشتار سعی شده است که ساختار تایر تیوبلس، عملکرد و نیز مزایای این لاستیک مورد توجه و بحث قرار گیرد.

 

-1 ساختمان لاستیک تیوبلس
 
تایر تیوبلس از لحاظ ساختمان شبیه به لاستیک معمولی میباشد؛ با این تفاوت که جدار داخلی آن بوسیله لایه نازکی از بوتیل (Butyl) بطور کامل عایق بندی شده است. این لایه لاستیک که از پلیمریزاسیون ایزوبوتیل بدست می آید، همان لایه نازکی است که در جدار داخلی تیوب های معمولی مورد استفاده قرار میگیرد. این لایه مانع از نشتی هوا شده و بنابراین تایر و لبه چرخ تشکیل یک مخزن هوا را میدهند که مانند تیوب معمولی قابلیت نگهداری هوا را دارا است. لذا در لاستیک تیوبلس نیازی به تیوب و روبان لاستیکی دور چرخ (Flap) نیست. همچنین بر خلاف لاستیک های معمولی که بر روی چرخ چند قسمتی (Multi-piece Wheel) سوار می شوند، لاستیک تیوبلس می تواند بر روی چرخ یکپارچه (Single-piece Wheel) سوار شود.

-2 عملکرد لاستیک تیوبلس
درصورتی که شئی مانند میخ وارد بدنه لاستیک معمولی و تیوب شود، با سوراخ کردن جداره آنها موجب خارج شدن سریع هوا خواهد شد. این در حالیست که در لاستیک تیوبلس پس از ورود میخ به بدنه لاستیک اطراف آن به سرعت آب بندی شده و خود میخ نیز بعنوان درپوش راه خروج هوا را می بندد.
   
یک تایر تیوبلس که درست نصب شده باشد، بطور متوسط باد را با سرعت 25/0 اتمسفر در روز از دست میدهد، لذا اگر تایر تیوپلس باد  را با سرعتی بیشتراز مقدار ذکر شده از دست بدهد باید ابتدا از بابت سفت بودن درپوش سوزن باد اطمینان حاصل کرده، سپس به دنبال پنچری موجود در لاستیک گشت.

3-مزایای لاستیک تیوبلس
هرچند که هر دو لاستیک معمولی و تیوبلس در اندازه یکسان و فشار باد یکسان میتوانند میزان بار یکسانی را تحمل کنند، لیکن لاستیک تیوبلس مزایای خاصی دارد که به ذکر آنها می پردازیم.

• نصب لاستیک تیوبلس بسیار ساده تر است.
• 
استفاده از آن موجب کاهش وزن خودرو می شود.
• 
تعداد قطعات کمتر و تعمیر آنها ساده تر است.
• 
افزایش عمر تسمه درون لاستیک (Bead) بسبب افزایش فزای خالی در چرخ که منجر به کاهش انتقال حرارت از لنت ترمز خواهد شد.
• 
افزایش عمر تاج و دیواره جانبی لاستیک.
• 
افزایش تعادل جانبی بر سر پیچ ها و در هنگام دور زدن به دلیل کمتر بودن ارتفاع در مقطع لاستیک.
• 
عدم انفجار لاستیک به سبب پنچری و افزایش ضریب ایمنی.
• 
افزایش فاصله زمانی میان پنچری و خوابیدن لاستیک که به راننده این امکان را میدهد که خود را به تعمیرگاه برساند.
• 
کاهش صدمات وارده از دست اندازهای مسیر به جلوبندی به سبب مقاومت لاستیک نسبت به ضربات وارده.
• 
عدم امکان وجود پبچری ریز در لاستیک بدلیل ساختار خاص لاستیک تیوبلس.
• 
عدم امکان نفوذ شیئ ریز از کناره لاستیک به داخل آن

لینک ثابت این پست
 

در هنگام خرید لاستیک برای خودرو باید مفهوم چند کد را بدانیم تا بتوانیم تایر خوب برای خودروی خود انتخاب کنیم:

 

 

  * مشخصات لاستیک خودرو      

 

 روی دیواره بیرونی هر تایر، اعداد و کدهای درج شده است که در حقیقت شناسنامه لاستیک خودرو هستند. در شکل مفهوم این علائم بیان شده است. در ادامه به شرح برخی از مهمترین آنها می­پردازیم.   

 

 الف) اندازه تایر   

 

 اندازه لاستیک خودرو با علائمی همچون4P185/60R13 نشانداده می‌شودکه بدین معنی میباشد

 

=P  تایر خودروی شخصی  

 

   =185 پهنای تایر  برحسب میلی­متر    

 

  = 60نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن (برحسب میلی­متر)

 

R  =رادیال   

 

  =14 قطر رینگ (بر حسب اینچ   (

 

 ب)حد بارگذاری     

 

 این عدد نماینده حداکثر وزنی است که تایر می‌تواند تحمل کند، هنگامی که حداکثر مقدار مجاز فشار را داشته ‌باشد و بین صفر تا 279 متغیر است.برای خودروهای شخصی، عدد حد بارگذاری بین 75 تا 105 است.برای مثال،حد بارگذاری برای خودروی پراید 76 و معادل 400 کیلوگرم بار است، یعنی این تایرهنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد (بخش "و" را ببینید)، حداکثر 4 درصدکیلوگرم را می‌تواند حمل کند.توجه داشته باشید هرگز لاستیکی را که حد بارگذاری آن کمتر از میزان توصیه ­شدهاز سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید

 

     ج) علامت حداکثر سرعت قابل­ تحمل  

  حداکثر سرعتی که لاستیک می‌تواند تحمل کند، با یک حرف از A تا Z بیان می‌شود.برای مثال روی جداره تایر خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده که نشان می­دهدهنگامی که تایر دارای فشار بار و بارگذاری مناسب است، حداکثر توان حرکت 320 کیلومتردر ساعت را داراست. واضح است اگر تایری تحت تأثیر حداکثر سرعت واقع شود اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار روی آن را اعمال شود، آسیب می­بیند و یا ممکن است بترکد.  

 

  د) تاریخ ساخت لاستیک  

  کلیه لاستیک‌ها دارای تاریخ ساخت روی جداره خود هستند که با چهار رقمنشان داده می­شود.دو عدد اول نشان­دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد سال ساخت لاستیک هستند.برای مثال عدد "1607" نشان می‌دهد این لاستیک در هفته شانزدهم سال 2007 میلادیتولید شده است.امروزه همراه لاستیک‌های نو خارجی، یک کارت دریافت می‌کنند که پس از وارد کردنمشخصات باید به آدرس شرکت سازنده پست شود یا لاستیک را از طریق اینترنت،ثبت می­کنند تا هرگونه کار­کرد نامناسب بعداً قابل پیگیری باشد.

 

 ه) ترکیبات سازنده تایر   

 

 این بخش، مواد سازنده لاستیک را توضیح می‌دهد. مثال:TREAD PLIES=1-PLY POLYESTER+2     STEEL    یعنی رویه تایر مرکب از یک رویه پلی‌استری همراه دو لایه سیم فولادی است

 

    و) حداکثر فشار باد و بار تحمیلی به تایر   

  عددی که در مقابل عبارت "حداکثر فشار باد" روی تایر درج می­شود، مربوط به فشار بادی است که باید لاستیک داشته باشد، وقتی شما می‌خواهیدحداکثر بار قابل تحمل را روی آن تحمیل کنید. این عدد، مقدار فشار باد توصیه شده  برای استفاده نرمال نیستمقدار توصیه شده فشار باد تایرها روی یک پلاک که معمولاً در لبه داخلی یکی از دو درجلو نصب می‌شود، نوشته شده استاگر آن را نیافتید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید

لینک ثابت این پست
 

 

 

سیستم باد تایر تایر مکس (tiremaax)  با کنترل الکترونیکی

 

 

 

تایر مکس tiremaax

 

 

 

سیستم باد تایر شرکت هندریکسون تایر مکس( Hendrickson tiremaax) در دو ورژن در دسترس است : تایر مکس EC (کنترل الکترونیکی) و تایر مکس cp (فشار ثابت)

 

 

 

1-نگاهی کلی به سیستم تایر مکس

سیستم باد تایر  تایر مکس با کنترل الکترونیکی طراحی شده تا تایر را بطور اتوماتیک باد نماید تااینکه فشار باد را در مقدار ایدال تنظیم کند و در ضمن برای باد کردن از هوای فشرده شده مخزن کامیون استفاده می کند .

 

برای مشاهده کامل این مطلب به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

بقیه این مطلب را در ادامه مطلب بخوانید
 

ساخت آج لاستیکی با قابلیت بازوبسته شدن

 

حسین نظری، دانشجوی مهندسی مکانیک و مخترع این آج لاستیکی در گفت‌گو ایسنا با بیان این که نحوه فرمان‌دادن، هدایت، شتاب گیری و و ترمز کردن مطلوب خودرو به سطح جاده و آج لاستیک بستگی دارد، اظهار کرد: وقتی تایر فاقد آج باشد در مقابل نیروهای مختلف (شتاب، ترمز وجانبی ) نیروی چسبندگی کمتری داشته و در نهایت در آن لغزش به وجود می آید. این در حالی است که آج تایر در جاده خشک تأثیر چندانی ندارد که نمونه بسیار روشن آن، صاف بودن تایرها در خودروهای مسابقه است که برای چسبندگی بهتر تایر با سطح جاده، آن را صاف طراحی می کنند؛ اما نقش آج تایر وقتی ظاهر می شود که تایر در جاده شنی، یخ زده، یا مرطوب و خیس حرکت کند.

وی، درباره آج متحرک تصریح کرد: این آج لاستیک که قابل باز و بسته شدن است، به راننده این امکان را می‌دهد که وقتی خودرو در شرایط سخت برف و گل و لای قرار می گیرد و با لاستیک‌های معمولی نمی‌تواند از آن خارج شود با داشتن این آج سیار به راحتی از این مکان‌ها تردد کرد.

نظری ادامه داد: این آج را تا حدودی می توان یک زنجیر چرخ دانست یا حداقل این که این آج می تواند کار زنجیر چرخ را انجام دهد. با این تفاوت که زنجیر چرخ را فقط در جاهای پربرف و یخ استفاده می کنند و زمانی که خودرو از چنین شرایطی خارج شد باید به علت فلزی بودن بلافاصله آن را از روی تایر خارج کرد، ولی در این سیستم غیر از این‌که می توان آن را در شرایط سخت استفاده کرد، پس از بیرون آمدن از چنین شرایطی هم می تواند بر روی تایر خودرو باقی بماند بدون این‌که صدمه‌ای به لاستیک و خودرو برساند و به حرکت آن لطمه ای بزند، حتی در این حالت بر عکس زنجیر چرخ، خودرو می تواند با سرعت بیشتری نیز حرکت کند.

وی درباره معایب استفاده از زنجیر چرخ‌ها گفت: معایب کلی زنجیر چرخ سر و صدای زیاد، معیوب کردن سیستم تعلیق و همین طور سیستم فرمان و میزان فرمان اتومبیل است. به طور مثال خیلی از راننده ها از زنجیر چرخ استفاده می کنند؛ اما هیچ گاه از مبدأ حرکت چنین کاری را انجام نمی دهند چرا که وقتی به طور ناگهانی در شرایط بد جوی قرار می گیرند به ناچار از زنجیر چرخ استفاده می کنند از این رو شاید یک دلیل این کار هم باز و بستن دشوار آن باشد. این در حالی است که در این سیستم تمام معایب یک زنجیر چرخ از بین می رود.

مخترع آج لاستیکی، با قابلیت بازوبسته شدن بر روی تایر افزود: در این طرح هیچ گاه صدایی به واسطه نصب این آج‌ها شنیده نشده و کمک فنرها نیز آسیب نمی بینند و فرمان دادن در این سیستم خیلی بهتر انجام می شود. در این سیستم راننده دیگر نیازی به صرف نظر کردن از سفر ضروری و یا کار خود در هوای ناآرام را ندارد بلکه راننده این آج ها را در پارکینگ خانه و یا جلوی درب منزل نصب کرده و وارد جاده برفی وخیس می شود.

وی درخصوص نحوه نصب این آج ها بر روی لاستیک‌ها خاطرنشان کرد: اکثراً بعضی از راننده‌ها از نحوه بازو بستن زنجیر چرخ ناراضیند و یا به خاطر همین موضوع نمی خواهند یک روز زیبای برفی را با خودرو تجربه کنند؛ اما در این آج ها چنین مشکلی مشاهده نمی شود زیرا برای بستن آن ابتدا راننده آن را بر روی زمین پهن کرده و خودرو را به سمت جلو حرکت می دهد؛ بنابراین وقتی که قسمتی از لاستیک خودرو روی آج قرار می گیرد به صورت کمربند دور لاستیک کشیده شده و قلاب‌های آن بسته می‌شود.

نظری با بیان این که از این آج می‌توان در هر چرخ و هر لاستیک با رینگ های مختلف استفاده کرد، اظهار کرد: ویژگی بارز این اختراع ساخت آج برای هر خودرو موجود در ایران نظیر پراید، پژو، پیکان با رینگ‌های معمولی و رینگ‌های اسپرت است و در حال حاضر یک نمونه برای پراید، پژو 405 و دو نمونه برای رینگ‌های اسپرت با شکل آج های مختلف، ساخته شده است؛ البته آج به وسیله اندازه گیری پهنای لاستیک و استانداردهایی که در کشور است ساخته می شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین فاکتورهای که در هر کشور به خصوص کشورهای صنعتی و پیشرفته مد نظر است بحث ایمنی است؛ برای مثال، در ساخت زنجیر، ایمنی شرط اول است ولی صدماتی که به خودرو می‌رساند، مطرح نمی شود ولی در این سیستم علاوه بر این‌که ایمنی بالایی داشته، صدمات را نیز کاهش می‌دهد. در این طرح با الگو گرفتن از طرح آج‌های لودر و بولدوزر و تراکتور به صورت کمربند ساخته شده و بر روی پهنای لاستیک نصب می شود.

نظری درباره کاربردهای این آج ها در صنایع به ایسنا گفت: از این آج می توان در کشاورزی و صنایع نظامی و به خصوص به صورت عام استفاده کرد.
 

لینک ثابت این پست
 

شناسایی نوع ساییدگی تایر و دلایل آن:
به دلیل ارتباطی که تایر خودرو با سیستم انتقال نیرو،سیستم فرمان و سیستم تعلیق دارد باید همیشه در نظر داشت که ایراد در این سیستم ها بر روی تایر تاثیر دارد البته با توجه به عمر تایر و کارکرد خودرو،سایش طبیعی و استاندارد وجود دارد که برای هر خودرو متفاوت است ولی سایش غیر طبیعی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

سایش های غیر طبیعی:
ساییدگی بیش از حد دو طرف آج تایر در اثر کمبود فشار باد بوجود میاید. به دلیل تغییر شکل به حالت مقعردر سطح تماس فشار روی دو سطح کری آج بیشتر شده و باعث اینگونه ساییدگی میگردد.

 

تایر

 

 

 

 ساییدگی بیش از حد در وسط تایر بدلیل زیاد بودن فشار باد داخل میباشد و حالتی محدب شکل به سطح تماس میدهد

 

تایر ماشین

 

 

در صورتی که پیچ های جاده با سرعت زیادی طی شوند،ساییدگی مانند شکل رخ خواهد داد،که این نوع سایش اغلب در خودرو های سواری دیده میشود و تنها راه کم کردن آن سفارش به رانندگی آهسته تر و گذر از پیچ ها با سرعت کمتر است

 

برای مشاهده کامل این پست به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

بقیه این مطلب را در ادامه مطلب بخوانید
 

 

سیستم های کنترل باد ماشین الات سنگین

 

سیستمهای که برای باد کردن تایرها ابداع شده اند سه هدف را دنبال می کنند

 

1-اشکار کردن (detect) کاهش فشار در تایرهای مشخص بدان معنی که سیستم پایشگری دائما فشار باد هر کدام از تایرها را کنترل کند

 

2-هشدار دادن به راننده در مواقعی که ایرادی در سیستم وجود ندارد

 

3-باد کردن تایر به میزان معین بدان معنی که یک مخزن ذخیره هوا به همراه یک شیر یک طرفه وجود داشته باشد که در مواقع کم باد بودن تایر شیر باز شده و به سمت تایر جریان یابد

 

 

 

با وجود انکه سیستم های موجود برای باد کردن تایرها از نظر طرح تفاوت هایی دارند اما مشترکاتی نیز دارند که در زیر به اختصار بیان می گردد

 

1-همه انها به سوپاپی مجهز می باشند که تک تک تایرها را ایزوله می کنند تا از جریان هوای تایرها در زمانی که سیستم در حال بررسی یا باد کردن یک تایر است جلوگیری شود

 

2- در هر کدام از این سیستم ها روشی برای اشکار کردن فشار هوای داخل تایرها وسیله نقلیه وجود دارد . این امر در بسیاری از سیستم ها بوسیله سنسورهای مرکزی که اطلاعات خود را به واحد کنترل الکترونیکی و سپس به راننده منتقل می کنند مهیا شده است

 

3-در این سیستمها به منبع دخیره هوا نیاز می باشد که معمولا بطور مشترک که از منبع هوای موجود در مدار وسیله به منظور تغذیه ترمزها یا سیستم های پنوماتیکی استفاده می گردد

 

4-زمانی که از منبع هوای سیستم ترمز برای باد کردن تایرها انعشاب گرفته می شود اگرچه سیستم ترمز وظیفه اصلی خود را به مخاطره نمی اندازد اما برای اطمینان بیشتر بازرسی ها یی در سیستم فراهم شده است که از بکار بردن هوای مخزن (برای باد کردن تایر ) در مواقعی که فشارش از حد معینی کمتر است جلوگیری شود

 

5- در این سیستم ها مسیری برای رساندن هوای مخزن به تایرها مورد نیاز نیاز است که معمولا این مسیر از میان اکسل ها فراهم شده است

 

6-در این سیستم ها شیر اطمیان فشاری برای خارج کردن هوا از تایر –بدون وجود مخاطراتی – مهیا شده است

 

حال به چند نمونه از این سیستم ها که برای باد کردن و کنترل فشار باد تایرهای تریلر فراهم شده است بطور مختصر اشاره می نماییم

 

1- سیستم پایش و تنظیم باد تریلرها trailers tire maintenance

 

این سیستم تعمیر و نگهداری  سیستم هوشمندی است که فشار باد تایرهای تریلر را کنترل می کند و در صورت کم بادی اقدام به باد کردن و تنظیم فشار بادشان می نماید هوای مورد نیاز این سیستم از سیستم ترمز تریلرها که در مخزنی ذخیره شده است تامین می گردد

سیستم کنترل باد کامیون

برای مشاهده بقیه این پست به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

بقیه این مطلب را در ادامه مطلب بخوانید
 

دستگاه اسکن سیستم نشانگر فشار تایر( TPMS)

 

 

 

دستگاه اسکن tpms

 

شکل 1 : دستگاه اسکن

 

 

 

1-نگاه کلی به دستگاه اسکن

 

دستگاه اسکن سیستم نشانگر فشار تایر [1] به اسانی قابل استفاده می باشد . این دستگاه دستی به شما اجازه می دهد که بسرعت اطلاعات سیستم نشانگر فشار تایر  وسیله نقلیه را نگاه کنید و همچنین روش بازیابی اطلاعات و عیب یابی سیستم نشانگر فشار تایر را انجام دهید .

 

با دستگاه اسکن می توانید به طور مناسب به کانکتور دادهای وسیله نقلیه (DLC[2]) متصل شوید و شما همچنین می توانید از دستگاه اسکن استفاده کنید تا کدهای خطای عیب یابی سیستم نشانگر فشار تایر را بخوانید و همچنین دادهای خوانده شده در وسیله نقلیه را از ECU مربوط به سیستم نشانگر فشار تایر را در وسیله نقلیه مشاهده نمایید . شما همچنین می توانید اطلاعات خوانده شده را ذخیره کنید همچنین می توانید برنامه نویسی مخصوص سیستم نشانگر فشار تایر را انجام دهید و یا به حالت اول تنظیم کنید .

هنگامی که با دستگاه اسکن  ، نرم افزار را در کامپیوتر شخصی تان نصب می کنید و با دستگاه اسکن به ان متصل می شوید ، شما  می توانید دادها را از دستگاه اسکن برای نمایش دادن پرینت کنید .

بقیه این مطلب را در ادامه مطلب بخوانید
 

سیستم نشانگر فشار تایر نوع ترکیبی (هیبرید)

 

سیستم نشانگر فشار تایر نوع هیبریدی که  ترکیبی از سیستم نشانگر فشار تایر نوع مستقیم و سیستم نشانگر فشار تایر نوع غیر مستقیم می باشد طراحی شده است تا بر کاستی های سیستم نشانگر فشار تایر نوع غیر مستقیم غلبه نماید . سیستم هیبریدی شامل دو سنسور فشار است که به طور مورب بر روی تایر نصب می شود .الگوریتم سیستم نشانگر فشار تایر نوع غیر مستقیم در شکل نشان داده شده است . هنگامی که تایرها در یک سمت خودرو ،یا در یک اکسل خودرو ، یا هر چهار چرخ بطور مساوی کم باد شوند سیستم نشانگر فشار تایر نوع غیر مستقیم نمی تواند افت فشار را پیش بینی کند . بنابراین وضعیت کم بادی را با استفاده از دو سنسور اندازه گیر فشار مستقیم می توان تشخیص داد .

 

نشانگر تایر هیبریدی

 

شکل 1 : پیکربندی سیستم نشانگر فشار تایر نوع هیبریدی .

سیستم نشانگر فشار تایر نوع هیبریدی ، تر کیبی از سیستم نشانگر فشار تایر نوع مستقیم و نوع غیر مستقیم می باشد که در نتیجه استفاده کمتری از مدولهای سنسور فشار تایر نوع مستقیم شده است

لینک ثابت این پست
 

سیستم کنترل باد تایر TPMS

 

TPMS (tire pressure monitoring system)

 

 

پایش فشار باد تایر )tire pressure monitoring ) (tpm)

وظیفه اصلی این سیستم اندازه گیری لحظه به لحظه فشار باد هر کدام از تایرها بطور مجزا و اخطار کم بادی تایر به راننده می باشد

سیستم مونیتورینگ فشار تایر (tpms) سیستمی است که فشار باد تایرهای پنوماتیکی را اشکار می سازد این سیستم معمولا از نوع سیستم های مونیتورینگ فشار باد تایر کنترل از راه دور می باشد

اولین خودروی مسابقه که به سیستم پایش فشار باد تایر مجهز شد خودروی پورشه 959 بود که در سال 1986 مجهز به این سیستم شد

پایش باد تایر

 

پایش باد تایر tpms

 

 

  سیستم های tpm اغلب از تکنولوژی فرکانس رادیویی بهره می برند بطوریکه واحد کنترل الکترونیکی خودرو ecu که پردازش ضروری را انجام می دهد سیگنال های ارسالی از سنسورها را که مشخص کننده فشار باد تایرهاست ترجمه کرده و هشدارهای لازم را به راننده می دهد

 در ایالات متحده امریکا اداره ملی ترافیک بزرگراهها تخمین زده است که سالیانه 533 حادثه ناگوار به مرگ در تصادفات جاده ای به علت عیب تایرها رخ می دهد که اضافه کردن tpm به همه خودروها می تواند 120 مورد از این 533 قربانی و بیشتر از 8400 مجروح را در سال کاهش دهد

  یک نهاد فرانسوی به نام ایمنی جاده براورد کرده است که 9 درصد از همه تصادفات جاده ای که به مرگ منجر می شود در اثر کم بادی تایر است همچنین المانی ها نیز تخمین زده اند که 41 درصد از تصدفات منجر به جراحات فیزیکی به کم بادی تایرها بستگی دارد.

به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

بقیه این مطلب را در ادامه مطلب بخوانید
 

بررسی سیستم نشانگر فشار تایر در خودروی فیتون 

سیستم کنترل باد تایر

 سیستم نشانگر فشار تایر خودروی فیتون

 

1-     عملکرد سیستم نشان دهنده فشار تایر در خودروی فیتون

سیستم نشان دهنده فشار تایر دائما فشار تایر را زمانی که رانندگی می کنیم یا زمانی که خودرو در حال سکون است نشان می دهد

سیستم نشان دهنده در خودروی فیتون فشار باد هر پنج چرخ را نشان می دهد . همچنین این سیستم اطلاعات چرخ زاپاس را در نشانگر خود نمایش می دهد .

واحدهای نصب شده  بر روی هر چرخ مقدار سیگنال های رادیویی را اندازه گیری و با فاصله زمانی منظم به موج گیرهای نصب شده در محفظه هر چرخ ارسال می کنند .

سپس سیگنال ها از مدول کنترل نشانگر باد تایر (j502) عبور می کنند .

مدول کنترل نشانگر باد تایر ، فشار تایر را بررسی یا تغییر می دهد و اطلاعات موجود در سیستم را به پردازنده ای که از چند جز تشکیل شده ارسال می کند (j218) . سیستم هشدار داده و سپس در واحد نمایشگر ، در مجموعه داشبورد پیغام  نشان داده می شود . اگر راننده از منوی نمایشگر اطلاعات که در جلوی او قرار دارد گزینه "وسیله نقلیه" را انتخاب نماید سیستم برای مشخص کرده فشار تایر پیغام می دهد .

سیستم موقعیت های زیر را مشخص می کند :

  • افت تدریجی فشار :

سیستم در این زمان بطور مناسب فشار تایر را به راننده اطلاع می دهد .

  • افت فشار خیلی زیاد ، زمانی که خودرو ساکن است :

سیستم فورا به راننده بعد از باز کردن سوئیچ و روشن شدن خودرو هشدار می دهد  

 

2-     سنسورهای فشار تایر در خودروی فیتون

سیستم نشانگر فشار تایر در خودروی فیتون از پنج سنسور فشار تشکیل شده است

  • سنسور فشار تایر جلو سمت چپ(g222)
  • سنسور فشار تایر جلو سمت راست (g223)
  • سنسور فشار تایر عقب سمت چپ (g224)
  • سنسور فشار تایر عقب سمت راست (g225)
  • سنسور فشار تایر زاپاس (g226)

 

سنسور فشار تایر به سوپاپهای فلزی متصل شده اند و هنگامی که چرخ یا رینگ عوض می شود  می توان دوباره از این سنسورها استفاده کرد .  

در زیر اجزا کامل سنسور فشار مشخص شده است :

  • ارسال کننده امواج
  • سنسور فشار
  • سنسور دما
  • اندازه گیر و کنترل کننده الکتریکی
  • باتری

سیستم نشانگر فشار تایر

 سنسور چرخ در خودروی فیتون

 

سنسور فشار , فشار واقعی تایر را مشخص می کند (فشار مطلق اندازه گیری شده ) سپس فشار اندازه گیری شده به مدول کنترل نشانگر باد تایر برای ارزیابی ارسال می شود (j502) .

مدول کنترل نشانگر فشار تایر ، جبران دما را برعهده دارد . فشار باد نرمال تایر ، در دمای 68F (20C) اندازه گیری می شود .

سنسور فشار, سنسور دما , کنترل کننده های الکترونیکی و واحد اندازه گیر  همگی در یک سنسور هوشمند قرار گرفته اند .

هنگامی که راننده گزینه "ذخیره فشار" را انتخاب می کند فشار باد تایر دوباره به حالت نرمال 68F (20C) بر می گردد .

 

3-     موج گیرهای چک کردن فشارتایر در خودروی فیتون

سیستم فشار باد تایر در خودروی فیتون از چهار موج گیر برای چک فشار استفاده می کند

  • موج گیر برای چک کردن فشار تایر جلو سمت چپ(r59)
  • موج گیر برای چک کردن فشار تایر جلو سمت راست (r60)
  • موج گیر برای چک کردن فشار تایر عقب سمت چپ (r61)
  • موج گیر برای چک کردن فشار تایر عقب سمت راست (r62)

 

در زیر اطلاعاتی را که سنسورها به موج گیرها برای چک کردن فشار تایر ارسال می کنند نشان داده شده است :

  • شماره شناسایی منحصر به فرد (کدهای شناسایی)
  • فشار جاری باد تایر(فشار مطلق)
  • دمای جاری هوای تایر
  • وضعیت مجموع باتری ها
  • وضعیت تطبیق و کنترل اطلاعات ضروری برای محافظت اطلاعات ارسال شده .

 

کدهای شناسایی

هر سنسور فشار تایر یک شماره شناسایی منحصر به فرد دارد (شماره شناسایی) که جهت شناسایی هر چرخ استفاده می شود

 

4-     عملکرد سیستم نشانگر فشار تایر در خودروی فیتون

موج گیرها ،  فشار تایر را از سیگنال های رادیویی دریافتی از سنسور فشار تایر چک می کنند و این سیگنال ها را به مدول کنترل نشانگر فشار تایر برای پردازش بیشتر ارسال می کنند (j502)

چهار عدد موج گیر برای چک فشار تایر در سیستم نشانگر فشار تایر خودروی فیتون استفاده شده است . که در انتهای محفظه چرخ در قسمت قوس بدنه نصب شده است . انها به مدول کنترل نشانگر فشار تایر متصل شده اند .

موج گیرها برای اینکه فشار تایر را چک کنند ،  همه سیگنال هایی که از قسمت دریافت کننده هایشان و محدوده فرکانسی یشان عبور می کنند را دریافت می نمایند . هر موج گیر برای چک فشار تایر , سیگنال های رادیویی همه سنسورهای چرخها را که در محدوده انها قرار دارد  دریافت می کنند .

فیلترهای مدول کنترل نشانگر فشار تایر ، سیگنالهای رادیویی را دریافت کرده و اطلاعات انها را بررسی و پردازش می کنند

چرخ زاپاس ،  موج گیر جداگانه ای برای واگذار کردن چک فشار تایر به ان ندارد .

موج گیرها برای چک فشار تایر ، سیگنالهای رادیویی را که سنسورفشار چرخ زاپاس ارسال کرده (اطلاعات) دریافت می کنند و سیگنالها را به مدول کنترل نشانگر فشار تایر ارسال می کنند .

مدول کنترل نشانگر فشار تایر ،  اطلاعات پنج چرخ را تشخیص و ذخیره می کند بطوریکه تشخیص می دهد چرخ زاپاس استفاده شده تنها یک چرخ است و  موقعیت ان کجاست.

 

 دیاگرام عملکرد سیستم نشانگر فشار تایر

  

5-     کنترل کننده

وقتی که دکمه "وسیله نقلیه" را از صفحه نمایش که در جلوی ما وجود دارد فشار می دهیم منوی اصلی سیستم نشانگر فشار تایر ظاهر می شود

در زیر حالت های ان نشان داده شده :

  • سویچ روشن /خاموش , در سیستم نشانگر فشار تایر
  • سویچ روشن /خاموش , در سیستم نشانگر چرخ زاپاس
  • اطلاعات باد کردن تایر
  • نام گذاری فشارهای جاری .

 

فیتون

 کنترل کننده

 

تهیه کننده : موسی الرضا سعدی

استاد : مهندس مجید سالاری

www.gerdavari.com

 

 

 

 

 

لینک ثابت این پست
 

تکنولوژی پیشرفته در ساخت تایر خودرو

 

تکنولوژی های نوین در ساخت تایر

در کنار تلاش هایی که برای افزایش کارایی، چسبندگی، دوام و قابلیت تایرها صورت می گیرد، یکی از فناوری هایی که در مورد تایر توسط تولیدکنندگان به شدت دنبال می شود مقابله با پنچری است. کارهای صورت گرفته در  این زمینه این  نوید را میدهد که در آینده مشکل پنچر شدن لاستیک به خاطره ها بپیوندد.

این تکنولوژیها به طور کلی به دو دسته قسمت می شوند: دسته اول تایرهایی هستند که با برخورداری از دیواره های تقویت شده می توانند  در صورت پنچری همچنان به حرکت خود ادامه دهند. به این نوع تایرها پنچررو (Run Flat) می گویند. دسته دوم تایرها، موسوم به Self Inflating، لاستیک هایی هستند که با برخورداری از سیستم های نصب شده قادر هستند باد تایر را در صورت کم شدن تنظیم کنند.

    لاستیک های Run Flat

       لاستیک run flat

شکل1:تایر Run Flat


بزرگترین کاری که در این زمینه صورت گرفته در اصل یک بازگشت به گذشته بوده است. تایرهای اولیه یک  پوشش لاستیکی  توپر  بودند که دور چرخ را می گرفته اند. این  موجب سختی سواری میشد اما در  مقابل مقاومت  کاملی در برابر پنچری داشت  و در شرایط  سخت  راه ها دوام خوبی داشت. تایرهای جدید بسیار پیچیده تر ازگذشته هستند اما از همان اصل استفاده می کنند، اینکه تایر بدون هوا بتواند حرکت کند. یک روش تقویت دیواره هاست که موجب می شود  تا  در صورت خالی شدن باد تایر، وزن ماشین توسط دیواره ها تحمل شود. البته این قابلیت به این معنی نیست که راننده می تواند به  طور مستمر  از لاستیک  پنچر شده  استفاده کند  زیرا این  لاستیک ها در شرایط پنچری تنها می توانند در حدود 80 کیلومتر و با حداکثر سرعت 85 کیلومتر بر ساعت رانده شوند، یعنی به  میزانی که  راننده  بتواند خود را  به نزدیک ترین تعمیرگاه برساند. از لاستیک های ساخته شده  در این زمینه  می توان  به  تایر رادیال  پنچررو گودیر (Run-flat Radials) و تایر فشار صفر میشلن (Zero Pressure) اشاره کرد.

قابلیت دیگر این لاستیک ها نیز در ایجاد امنیت هنگام پنچر شدن می باشد. لاستیک های معمولی بعد از پنچر شدن، بین رینگ و زمین تحت فشار زیاد پاره  می شوند  که موجب می شود تا کنترل ماشین از دست برود اما در تایرهای پنچررو، در   هنگام خالی شدن باد فاصله بین لاستیک و رینگ حفظ می شود و ماشین در کنترل راننده باقی می ماند.

یکی از محدودیت های این نوع تایرها در این است که طول دیواره آنها باید کوتاه باشد بنابراین این نوع از لاستیک ها را در بیشتر  ماشین های  اسپرت (که تایرهای کوتاه دیواره دارند) می توان دید.


 
  لاستیک های PAX

لاستیک های pax

شکل 2: تایر PAX

یکی از فناوریهایی که در این زمینه توسط کمپانی میشلن ارائه شده است سیستم PAX می باشد. در این نوع تایرها دیگر دیواره های  تقویت شده  وجود  ندارند بلکه به جای آن از یک حلقه تقویتی داخلی استفاده شده است. هنگامی که باد تایر خالی می شود،  این حلقه داخلی که به رینگ متصل است وزن ماشین را تحمل میکند. این سیستم برتری های  زیادی بر تایرهای پنچررو معمولی دارد. اول اینکه  در این  سیستم اتصال  لاستیک به  رینگ طوری  طراحی  شده است که حتی در حالت بدون باد نیز تایر کاملا به چرخ قفل میشود. از طرف دیگر از آنجاییکه  فشار  روی دیواره ها  نیست، لاستیک می تواند دیواره بلند باشد و این موجب می شود تا این سیستم برای ماشین های سواری و SUV نیز مناسب باشد. برخلاف  تایرهای  پنچررو معمولی که  عموما بعد  از پنچری قابلیت ترمیم ندارند و  به  اجبار باید  تعویض شوند  ، لاستیک های  PAX در صورتی که قطر سوراخ ایجاد شده کمتر از 6 میلیمتر باشد، قابلیت تعمیر دارند.

  لاستیک های Tweel

 این سیستم که در سال 2005 توسط میشلن  عرضه  شد راه حل دیگری برای مشکل پنچری ارائه میدهد و آن استفاده از تایری است که اصلا به باد نیاز  نداشته باشد و واضح می باشد که تایر بدون باد هیچگاه پنچر  نخواهد شد. در این لاستیکها وزن ماشین توسط پره هایی انعطاف پذیر و در عین حال مستحکم  تحمل  میشود.  مشکلاتی از جمله هزینه  تولید و  نیز لرزش و سفتی بیش از اندازه هنوز مانع تولید  انبوه  این نوع تایرها شده اند اما در کنار این مشکلات، این تایرها برتریهای فراوانی نیز دارند. یکی اینکه تعداد اجزای آنها بسیار کمتر از لاستیک های معمولی است همچنین دیگر نیاز به استفاده از نمایشگرها و سنسورهای فشار باد تایر و هچنین لاستیک زاپاس در اتومبیل نیست، از آنجا که پره ها مقاومت زیادی در مقابل نیروی وارده از پهلو دارند، این لاستیک ها قابلیت دورگیری بهتری نسبت به لاستیک های معمولی خواهند داشت.

  لاستیک های ( TwinTire)

لاستیک های twintire 

شکل 3: TwinTire

 از آنجایی که بیشتر پنچری ها  توسط  نفوذ  یک جسم  در لاستیک  صورت میگیرد، بنابراین ایده استفاده از دو تایر مجزا برای هر چرخ می تواند در بسیار  مواقع از  پنچری کامل جلوگیری کند. در این سامانه  رینگ هر  چرخ به  صورت دو رینگ به  هم  چسبیده است و که برای هر کدام یک تایر جدا تعبیه شده است. ایده اولیه استفاده از لاستیک دوبل، در  ماشین های مسابقه ای بوده است که به آنها اجازه می داده تا در یک چرخ دو فشار باد مختلف داشته باشند اما از آنجاییکه با پنچر شدن یکی از آنها ماشین می تواند همچنان به راه خود ادامه دهد، این تایرها به عنوان لاستیکهای پنچررو در ماشین های خیابانی نیز به کار گرفته شدند.

لاستیک های  Self-inflating

تکنولوژی جدید تایر

شکل 4: تایر Self-inflating



این فناوری بیشتر مربوط به تجهیزات کمکی است که  به چرخ و لاستیک اضافه می شود و قابلیت های  لاستیک های  پنچررو  را ندارد. هدف  از طراحی  این سیستم  بهینه سازی  حرکت و امنیت خودرو با بازبینی پیوسته فشار لاستیک ها و نگه داشتن آن در بهترین حالت بوده و به این معنا نیست که می تواند ماشین را با تایری که دیگر باد را در خود نگه نمی دارد حرکت دهد. ای سامانه بیشتر برای نشتی های کم لاستیک و یا پنچری های جزئی مناسب است. قابلیت این سیستم در نگهداری فشار لاستیک در حالت بهینه تنها برای لاستیک های پنچر  نیست و در کل استفاده اصلی آن برای لاستیک های سالم می باشد زیرا جلوگیری از کم باد  و  پرباد  شدن لاستیک  موجب امنیت بیشتر رانندگی، عمر بیشتر لاستیک ها، مصرف کمتر سوخت و نیز افزایش قابلیت های خودرو در شرایط و مسیرهای گوناگون می شود.

سیستم Self-inflating سه وظیفه مهم را به عهده دارد:
1 -  تشخیص زمان کم شدن باد لاستیک که این مستلزم  نظارت  مستمر  بر فشار باد تمام چرخ هاست.
2 -  آگاه ساختن راننده
3 - باد کردن لاستیک تا اندازه مناسب
در حال حاضر  سیستم های  مختلفی  همچون" سیستم مرکزی باد تایر (CTIS) " ، " سیستم نگهداشت  تایر (TMS) "، " سیستم AIRGO" ، "سیستم باد تایر مریتور (MTIS)"، سیستم  PressureGuard ،  سیستم TIREMAAX و ... توسط  سازندگان  مختلف ساخته شده و تنوع زیادی در طراحی آنها وجود دارد اما همگی شامل اجزای اصلی زیر می باشند:
1- همگی شامل دریچه ی هوا برای هر چرخ به طور جداگانه می باشند تا بتوان هر کدام از چرخها را به طور مستقل باد کرد.
2- همگی دارای  حسگرهای  فشار  باد برای هر  لاستیک هستند  که اطلاعات  را به واحد کنترل میفرستد.
3-  وجود یک منبع هوا برای  این سیستم الزامی است.  برای سادگی معمولا  از  منابع پنوماتیکی موجود در ماشین مانند تقویت کننده ترمز استفاده می شود. البته سیستمی برای کنترل میزان باد در منبع اصلی نیز وجود دارد تا فشار از حد مجاز کمتر نشود.
4-  برای رساندن هوا از مخزن به لاستیک ها نیاز به اتصالاتی است که معمولا متصل به محورهاست و از محور چرخ توسط لوله های خرطومی به لاستیک متصل می شود.
5 - عضو دیگری که به طور مشترک در تمام آنها یافت می شود، دریچه آزادساز فشار است که مواقع عادی فشار را در اتصالات کم میکند تا به آنها در طولانی مدت آسیبی وارد نشود.

 لاستیک های Q-TIRE

تایر هوشمند با عاج های متحرک

دانشمندان آمریکایی از طراحی و ساخت تایرهای هوشمند جدیدی خبر داده اند که عاج های آن در مواقع مورد نیاز برجسته شده تا اصطکاک بیشتری با سطح ایجاد کند.

این تایرهای جدید که Qtire نام دارند ،  قابلیت استفاده در انواع خودروهای سبک و سنگین را دارند.
ویژگی ممتاز کننده این تایرها این است که  به هنگام  بارش  برف  و  یخ زدگی سطوح عاج های هوشمند آن خارج شده و زمانی که نیازی به آنها نباشد در تایر فرو می روند.

دانشمندان برای خارج شدن عاج ها از تایر در مواقع مورد نیاز سیستم کیسه های کوچک هوا را در تایر نصب کرده اند که در مواقع ضروری موجب خارج شدن عاج ها می شود.

بر اساس گزارش گیزمگ، سیستم ویژه به کار رفته در این تایرها به گونه ای است که پس از حدود 50 بار برجسته شدن عاج ها، کیسه های هوای کوچک آن باید مجددا پر از هوا شوند.

پیش بینی شده است  که  در ایالاتی  نظیر اوهایو ، واشنگتن، ارگان و مونتانا قوانین استفاده از این تایرها تصویب شود. قرار است که از زمستان آتی این تایرها وارد بازار شوند

لینک ثابت این پست
 

 تبلیغات در سایت انجمن مهندسی خودرو ایران  

 

 

            

 

 

 تبلیغاتتبلیغات